Artikler

Sheikh Hamad Ibn Ateeq, kan Allah være barmhjertig med ham, delte de muslimene som bor i ikke-islamske land i tre grupper: De som foretrekker å leve blant ikke-muslimer på grunn av sin kjærlighet til dem; de som bor blant ikke-muslimer, ignorerer likevel sin forpliktelse til å fordømme vantro; og de som bor blant ikke-muslimene, men opprettholder sin forpliktelse til å fordømme vantro.





Den første gruppen: forblir blant de vantro etter valg og tilbøyelighet, de berømmer og berømmer dem, og er glade for å skille seg fra muslimene. De hjelper vantro i deres kamp mot muslimene på noen måte de kan, fysisk, moralsk og økonomisk. Slike mennesker er vantro, deres stilling er aktivt og bevisst imot religion. Allah sier,





De troende skal ikke ta de vantro som allierte enn de troende. Den som gjør dette skal aldri bli hjulpet av Allah på noen måte [40]





At-Tabari bemerker at en slik person ville ha vasket hendene på Allah, og at Allah ikke ville ha noe å gjøre med en person som aktivt avviser ham og benekter hans religion. Allah, sier:





O du som tror! Ikke ta jødene og de kristne som beskyttere, de er beskyttere av hverandre, den som tar dem som beskyttere er en av dem. [41]





Deretter, med ordene fra profeten (fred være med ham): "Den som blir med, vantro og bor blant dem, er en av dem." [42]





Abdullah Ibn Omar sa: "Den som bosetter seg blant de vantro, feirer sine høytider og blir med i deres avsløring og dør i deres midte, vil også bli reist til å stå sammen med dem på oppstandelsens dag. [43].





Muhammad Ibn Abdul Wahhab, kan Allah være barmhjertig med ham, nevnte at når det gjelder en muslim hvis folk forble bundet til vantro og fulgte islams fiender, også han ville bli vantro hvis han nektet å forlate sitt folk, bare fordi han syntes det var vanskelig. Han ville ende opp med å kjempe mot muslimene sammen med nasjonen sin, med sine penger og liv. Og hvis de skulle beordre ham til å gifte seg med sin fars kone, men ikke kunne forhindre at med mindre han migrerer fra sitt land, ville han bli tvunget til å gifte seg med henne. Hans allianse og deltakelse med dem i sin kampanje mot islam og deres kamp mot Allah og Hans sendebud er langt verre enn å gifte seg med farens kone. Han er også en vantro, som Allah har sagt:





Du vil finne andre som håper på din beskyttelse, og for deres egne mennesker. Men når de blir sendt til fristelse, gir de seg etter det. Hvis de ikke trekker seg fra deg, og heller ikke tilbyr deg fred, eller behersker hendene, må du gripe dem og drepe dem uansett hvor du måtte finne dem. I deres tilfelle har vi gitt deg en klar garanti mot dem. [44]





Den andre gruppen: er de som forblir blant de vantro på grunn av penger, familie eller hjemland. Han demonstrerer ikke et sterkt tilknytning til sin religion (islam), og emigrerer heller ikke. Han støtter ikke de vantro mot muslimene, verken i ord eller gjerning. Hans hjerte er ikke bundet til dem, og han snakker heller ikke på deres vegne.





En slik person anses ikke som en vantro bare fordi han fortsetter å leve blant de vantro, men mange vil si at han har adlyd Allah og Hans sendebud ved ikke å bo blant muslimene, selv om han hemmelig hater de vantro. Allah har sagt,





Sannelig! Når det gjelder dem som englene har tatt (i døden) mens de gjorde urett mot seg (da de bodde blant de vantro selv om utvandring var obligatorisk for dem), spurte de (englene) dem: "I hvilken tilstand var du?". De svarte: "Vi var svake og undertrykte på jorden". Englene spurte: "Var ikke Allahs jord romslig nok til at du kunne migrere der?"





Slike menn vil finne sitt tilholdssted i helvete - hva en ond destinasjon! ”[45]





Ibn Kathir kommenterer: De (urett seg selv) ved å nekte å emigrere. Han fortsetter med å si at dette verset etablerer en generell regel som gjelder alle som er forhindret fra å utøve sin religion, men som fortsatt er villige blant de vantro. Det er ingen uenighet blant de lærde, og kildene oppgir alle at dette handlingsforløpet er forbudt. [46]





Al-Bukhari forteller at Ibn Abbas sa at dette verset handlet om "Noen mennesker blant muslimene som bodde hos hedningene i Makkah, hevet sine rekker, i profetens dager. Da kampene brøt ut, ble noen av dem drept og noen Så avslørte Allah verset:





(Sannelig! Når det gjelder dem som Englene har tatt (i døden) mens de gjør noe urett) ”[47]





Uansett hvilke unnskyldninger de måtte ha tilbudt ble avvist av åpenbaringen,





Si: 'Hvis dine fedre, dine sønner, dine brødre, dine hustruer, dine frender, den rikdommen du har skaffet deg, handelen du frykter for tilbakegang, eller husene du elsker - hvis disse er dyre for deg enn Allah og Hans Sendebud, og strever hardt og kjemper i Hans sak, og vent deretter til Allah får til sin avgjørelse (pine). Allah veileder ikke de som er AI-Faasiqun. [48]





Alle som nekter å emigrere bruker en av disse åtte unnskyldningene. Men disse unnskyldningene er allerede blitt avvist av Allah, som har sagt at de som fremsetter slike påstander er ulydige mot ham, og dette var spesielt med hensyn til de som valgte å forbli i Makkah, som er det helligste stedet på jorden. Allah krevde de troende å forlate dette stedet, og til og med kjærligheten til det var ikke en akseptabel unnskyldning for avslag. Hvordan ville en slik unnskyldning fare for andre steder enn Makkah? [49]





Den tredje gruppen: er de som kan forbli blant de vantro uten hindring, og de er to kategorier:





1. De som er åpent i stand til å forkynne sin religion og avskille seg fra vantro. Når de er i stand, skiller de seg tydelig fra vantro og forteller dem åpent at de er langt fra sannhet, og at de tar feil. Dette er det som kalles 'Izhar ad-Din' eller 'påstand om islam'. Det er dette som fritar et menneske fra utvandringsplikten. Som Allah har sagt: (Si: "0 Troende, jeg tilber ikke det du tilber, og du er ikke tilbedere av det jeg tilber ..).





Dermed ble Muhammad (fred være med ham) beordret til å fortelle vantro til deres klare vantro og at deres religion ikke var den samme, heller ikke deres tilbedelse, eller hva de tilbad. At de ikke kunne være i tjeneste for Allah, så lenge de forble i usannhetens tjeneste. Han ble befalt å uttrykke sin tilfredshet med islam som sin religion og hans fornektelse av de vantro troen. Allah SWT sier:





Si (0 Muhammed): "0 menneskeheten! Hvis du er i tvil om min religion (islam), så vet at jeg ikke tilber det du tilber ved siden av Allah, heller tilber jeg Allah som får deg til å dø, og jeg blir befalt å vær blant de troende. Og (det er inspirert av meg): Rett ansiktet ditt (0 Muhammed) mot religionen Hanifan (islamsk monoteisme), og vær aldri en av Mushrikeen. [50]





Derfor er den som gjør dette ikke forpliktet til å emigrere.





Å hevde sin religion betyr ikke at du bare lar folk tilbede hva de vil uten kommentarer, slik de kristne og jødene gjør. Det betyr at du tydelig og tydelig må avvise det de tilber, og vise fiendskap overfor de vantro; hvis dette ikke lykkes, er det ingen påstand om islam.





2. De som bor blant de vantro og ikke har midler til å forlate eller styrke til å hevde seg, har lisens til å forbli. Allah SWT, sier,





Bortsett fra de svake blant menn, kvinner og barn som ikke er i stand til å utforme en plan, og heller ikke rette veien. [51]





Men fritaket kommer etter et løfte til dem som forblir blant de vantro, at,





Slike menn vil finne sitt tilholdssted i helvete - For et ondt reisemål! [52]





Det er en dispensasjon for de som ikke kunne tenke seg en plan eller finne noen annen utvei. Ibn Kathir kommenterer: "Dette var mennesker som ikke kunne kvitte seg med de vantro, og til og med hadde de vært i stand til det, ville de ikke ha vært i stand til å rette veien" [53]





Allah sier:





Og hva er galt med deg at du ikke kjemper for Allahs sak, og for de svake, mishandlede og undertrykte blant menn, kvinner og barn, hvis rop er: "Vår Herre! Redd oss ​​fra denne byen hvis folk er undertrykkere; og løft opp for oss fra deg en som vil beskytte, og heve for oss fra deg en som vil hjelpe '





[54]





Så i det første verset nevner Allah deres situasjon, deres svakhet og manglende evne til å finne noen måte å utrydde seg på, og i det andre nevner han deres bønn til Allah om å frigjøre dem fra undertrykkerne og gi dem en beskytter, en hjelper og guide til seier. For disse menneskene sier Allah swt:





For disse er det håp om at Allah vil tilgi dem, og Allah er alltid Ofte tilgivende, OftForgiving. [55]





Al-Baghawi kommenterte at: "En muslim som blir fanget av de vantro må flykte, hvis han er i stand, ettersom han ikke ville få lov til å forbli under dem. Hvis de får ham til å si ordet om at han ikke ville stikke av hvis de skulle løslate ham, skulle han gi dem ordet sitt, men da må han prøve å rømme; det ville være nok til å lyve på ham fordi de hadde forpliktet ham selv. Men hvis han hadde gitt dem sitt løfte, for å glatte seg dem for seg selv, ville han være forpliktet til å flykte, akkurat det samme, men må også tilby bot for hans forsettlige bedrag av deres tillit. "[56]





Avgjørelsene om reise til vantro land (Dar ul-Harb) med tanke på handel er stort sett detaljerte. Hvis du er i stand til å hevde din tro, mens du ikke støtter de vantro, er dette tillatt. Noen av følgesvennene til profeten (fred være med ham) reiste faktisk til noen land av vantro på jakt etter handel, blant dem Abu Bakr as-Siddiq. Profeten (fred være med ham) forhindret dem ikke fra dette, slik Imam Ahmad påpeker i sin Musnad og andre steder. [57]





Hvis du ikke klarer å hevde religionen din eller unngår å støtte dem, er det ikke tillatt å vove seg blant dem for handelsformål. Emnet har blitt behandlet av lærde og relevant støtte for deres stilling vil bli funnet i profetens Ahaadeeth. Allah har krevd at alle troende skal opprettholde sin tro og motsette seg de vantro. Ingenting har lov til å undergrave eller forstyrre disse forpliktelsene. [58]





Selv om dette er ganske tydelig fra mange forskjellige kilder, finner vi fremdeles en bekymringsløs holdning blant mange muslimer i dag med hensyn til dette emnet. Danning av vennskap med de som med rette er våre fiender, og etablere samfunn i deres land har blitt bagatellisert. Merkverdig nok sender noen muslimer til og med barna sine til Vesten for å studere islamsk lov og arabisk på europeiske og amerikanske universiteter! Dette vil stå som et absurd monument for toskeligheten til de muslimene i det tjuende århundre, som sendte barna sine til de vantro for å studere islamsk lov og arabisk!





Våre lærde har advart oss nok om farene disse spørsmålene reiser, og de har nøye forklart farene ved slike utdanningsutvekslinger, og om de vantroes ønske om å ødelegge sinnene til ungdommen vår for å vende dem bort fra islam, så vi burde ta deg tid til å vurdere hva vi gjør. [59]





2. Utvandring fra vantroets opphold til muslimske land





"Hijrah" er det arabiske ordet for utvandring. Det betyr, til syvende og sist, å skille eller forlate. I religiøs terminologi betyr det å flytte fra et ikke-muslimsk bosted til et sted hvor det er tilstedeværelse av islam [60]. Det er et faktum at de hvis religion er islam; som er basert på å rette all slags tilbedelse til Allah, avvise og vise hat mot polyteisme og vantro; vil aldri bli i fred ved antitesen om islam, som Allah har sagt:





De vil ikke slutte å kjempe mot deg før de vender deg bort fra religionen din, hvis de er i stand [61]





og Han sier om menneskene i hulen:





For hvis de blir kjent med deg, vil de stein deg eller vende deg tilbake til deres religion, vil du aldri trives [62]





og til slutt, om de vantro erklærte målet, sier Allah:





De som vantro sa til sine budbringere: "Vi vil føre deg ut av våre land, ellers skal du føre deg tilbake til vår religion". Så deres Herre åpenbarte dette for dem: "Sikkert vi skal ødelegge Zaalimun (vantro)" [63]





På samme måte sa Waraqah Ibn Nawfal og forutså profetens oppdrag "Jeg skulle ønske jeg kunne være ung på det tidspunktet du vil bli drevet bort av folket ditt." Han sa: "Vil de kaste meg ut?". "Ja, svarte Nawfal, ingen har noen gang kommet med noe slikt som da ikke ble drevet bort av sitt eget folk." Så det var at Quraish først kjørte profeten (fred være med ham) fra Makkah til Ta'if, deretter til Madinah; og noen av hans følgesvenner emigrerte to ganger til Abyssinia. [64]





Hijrah er et livsviktig aspekt ved islam; det er på en gang det ledende prinsippet om allianse og dissosiasjon og det ypperste eksempel på det. Muslimene kunne aldri ha forlatt sine hjem og familier og utsatt seg for smerten ved separasjon og vanskeligheter med migrasjon hvis det ikke hadde vært uunnværlig for utøvelsen av deres religion og påstanden om islam i landet. Allah lovet disse utvandrerne en stor belønning i denne verden og den neste og sa:





De som forlot hjemmene sine for Allahs skyld etter å ha lidd forfølgelse, skal bosettes i trøst i denne verden, men i det neste er den større belønningen hvis de men visste. De som var standhaftige og som på sitt





Herre er helt avhengige. [65]





Hijrah har en omfattende betydning som forstått i islam. Det er ikke bare bare å flytte fra sted til sted; fra et ikke-muslimsk land til et muslimsk land. Ibn al-Qayyim forklarer at det faktisk er en utvandring av kroppen og ånden. En fysisk bevegelse fra et sted til et annet og en åndelig migrasjon til Allah og Hans sendebud (fred være med ham). Det er denne andre migrasjonen som utgjør den virkelige migrasjonen, da kroppen ganske enkelt følger sjelen.





Således er betydningen av å gå fra en ting til noe annet at hjertet beveger seg fra kjærligheten til noe annet enn Allah til kjærligheten til Allah; fra trengsel av noe eller annet til gudstjeneste og tilbedelse av Allah; fra frykt for noe eller annet å håpe på og stole på Allah. Det er Allah som er gjenstand for ens håp og frykt; bønner rettes til ham; og han er den før hvem man føler ydmykhet og ærefrykt. Dette er betydningen av flukt som Allah nevner i kommandoen: (Så fly til Allah). [66]





Dette er essensen av monoteisme (Tawhid); at du forlater alt annet og flykter til Allah. Flyging er fra noe til noe annet, og i dette tilfellet er det fra det som er vemmelig i synet av Allah til det han elsker. Dette er egentlig et uttrykk for enten kjærlighet eller avsky. Den som flykter fra en ting, bytter en uønsket ting for noe bedre, som svar på sin egen preferanse. Denne typen migrasjon kan være mer eller mindre sterkt motivert, avhengig av graden av kjærlighet i hjertet. Jo sterkere eller dypere kjærligheten, desto mer fullstendig og sikker er migrasjonen. Hvis denne kjærligheten er grunt, er migrasjonen mindre sikker, og dette kan fortsette til poenget med fullstendig likegyldighet. [67]





Avgjørelsene om faktisk fysisk migrasjon fra de vantro landene til et islam-land er som følger:





Imam al-Khattabee [68] påpeker at i de første dagene av islam ble fysisk migrasjon anbefalt, men ikke påkrevd, som Allah sier:





Den som migrerer for Allahs skyld, vil finne tilflukt og stor formue på jorden. [69]





Dette ble avslørt da den hedenske forfølgelsen av muslimene ved Makkah var på vei opp, etter at profeten har reist til Madinah. Men etter dette ble de deretter beordret til å følge ham der for å være sammen med ham. De ble pålagt å samarbeide som et enkelt samfunn, for å lære sin religion fra profeten og for å få en forståelse av den direkte fra ham. På denne tiden utgjorde den største trusselen mot det muslimske samfunnet av Quraish, som var mestere i Makkah. Etter at Makkah falt, ble forpliktelsen igjen opphevet og migrasjon ble igjen et spørsmål om preferanse. Når vi tar hensyn til dette, er vi i bedre stand til å forstå rapporten fra Muawiyah som fortalte at profeten (fred være med ham) sa:





"Migrasjonen vil ikke ende før omvendelsen er slutt, og omvendelsen vil ikke ende før solen står opp i vest". Og den til Ibn Abbas som sa: "Profeten (fred være med ham) sa, på dagen for erobringen av Makkah: 'Det er ingen migrasjon (etter erobringen), bortsett fra Jihad og gode intensjoner, og når du er etterlyst Jihad, skulle du umiddelbart svare på oppfordringen. "[70]. Kjeden av fortellere i Ibn Abbas Hadith er Sahih, men Muawiyahs omstridt av noen. [71]





På grunn av betydningen av Hijrah, særlig i de første dagene av islam, avbrøt Allah båndene til gjensidig støtte mellom muslimene som migrerte til Madinah og de som valgte å bli i Makkah, og sa:





De som tror og migrerte og som kjemper på Allahs vei med sin rikdom og deres liv, og de som ga dem husly og som ga dem hjelp, disse er allierte av hverandre. Men de som tror ennå ikke migrerte, har ingen del i denne alliansen før de også migrerer. Hvis de søker din hjelp i tro, må du hjelpe dem, bortsett fra mot et folk du har en traktat med. Allah er godt klar over hva du gjør [72]





Etter dette berømmer Allah migrantene og hjelperne (Muhajirun og Ansar) og sa:





De som tror og som vandret og som kjempet på Allahs vei, og de som ga ly og hjelp, dette er de sanne troende. Tilgivelse og rikholdig forsyning er deres. [73]





Vi har allerede diskutert Muhajirin og Ansar, hva vi vil se på nå er de troende som ikke gjorde Hijrah, men som bodde i Makkah konflikttidspunktet. Allah sier:





Sannelig! Når det gjelder dem som englene tar (i døden) mens de gjør noe urett (mens de bodde blant de vantro selv om utvandring var obligatorisk for dem), sier de (englene) til dem: "I hvilken tilstand var du?" De svarer: "Vi var svake og undertrykte på jorden". Englene sier: "Var ikke jorden romslig nok til at du kunne emigrere der?" Slike menn vil finne sitt tilholdssted i helvete - For et ondt reisemål. Bortsett fra de svake blant menn, kvinner og barn som ikke er i stand til å utforme en plan, og heller ikke rette veien. For disse er det håp om at Allah vil tilgi dem, og Allah er alltid Ofte tilgivende, Oft-Forgiving. [74]





Al-Bukhari forteller at Ibn Abbas sa at noen muslimer pleide å bo blant de vantro, noe som økte befolkningen deres under Profeten (fred være med ham). De ble drept eller skadet i kampene, så avslørte Allah: (Sannelig! Når det gjelder dem som englene tar (i døden) mens de gjør noe urett).





Derfor hadde de troende som ikke emigrerte, men som forble i sine hjem, ingen del i krigsbyttet, og heller ikke i dets femte del, bortsett fra i slagene de deltok i, slik Imam Ahmad har uttalt [75]. Dette indikeres av en Hadith som er nevnt av Imam Ahmad og også rapportert av muslim på myndigheten til Sulaiman Ibn Buraida, på sin fars autoritet, at: "Når profeten (fred være med ham) utnevnte en kommandør over en hær eller en løsrivning, rådet han ham privat til å være oppmerksom på sin plikt overfor Allah og å vokte velferden til muslimene som var under hans kommando.





Deretter sa han: "Kjemp i Allahs navn og for hans skyld. Kjemp mot den som ikke tror på Allah. Ikke legg til skammel, ikke bry pant, ikke lemlest de døde kroppene, eller drep barn. Når du møter dine fiender , polyteistene, inviter dem til tre ting, og hvis de gir et positivt svar til deg, aksepter det og hold dere tilbake fra å gjøre noen skade på dem. Så inviter dem til å migrere fra landene deres til Emigrantenes land og fortelle dem at hvis de vil gjøre det, de vil ha (alle privilegier og forpliktelser) som utvandrerne har; men hvis de nekter å migrere, så fortell dem at de vil være som de beduinske muslimene og vil bli underlagt Allahs kommandoer som er aktuelle til andre muslimer, og de vil ikke ha rett til noe bytte eller Fai 'med mindre de fremfører Jihad sammen med muslimene.Hvis de skulle nekte, kan du kreve Jizyah fra dem; men hvis de går med på å betale Jizyah, godta det fra dem og hold hendene dine i mot dem. Men hvis de nekter å betale Jizyah, må du søke Allahs Succor og kjempe mot dem ... ”[76]





Den forrige diskusjonen om Hijrah kan oppsummeres som følger:





1. Flytting fra vantro til landene til muslimer var obligatorisk på profetens tid (fred være med ham), og det er fremdeles obligatorisk til dommedagen. Forpliktelsen som profeten (fred være med ham) opphevet etter erobringen av Makkah var den å bosette seg i nærheten av ham. Den som aksepterer islam mens han bor blant dem som er i krig med muslimer, må forlate for å gjøre sitt hjem blant muslimene. [77]





Dette støttes av Hadith fra Mujaashi 'Ibn Mas'ud som sa: "Jeg tok broren min til profeten etter erobringen av Makkah og sa:" 0 Allahs apostel! Jeg har kommet til deg med min bror, slik at du kan ta et lojalitetsløfte fra ham for migrasjon. "Profeten (fred være med ham) sa:" Migrasjonsfolket (dvs. de som migrerte til Madinah før erobringen) likte migrasjonens privilegier (det vil si at det ikke er behov for migrasjon lenger). "Jeg sa til profeten (fred være med ham)," For hva vil du ta hans lojalitetsløfte? "Profeten (fred være med ham) sa, "Jeg vil ta hans løfte om troskap mot islam, tro og for Jihad" [78]





2. Det er obligatorisk å forlate Bidahs land (innovasjon). Imam Malik sa: "Ingen av dere får være i et land der ledsagerne er forbannet '[79].





3. Det er obligatorisk å forlate et sted hvor forbudt praksis er vanlig siden det er obligatorisk for muslimer å kreve overholdelse av loven [80]. I denne forbindelse sa Ibn Taymiyyah: "Tilstanden til et sted gjenspeiler en persons tilstand. Det er mulig å være muslimer og andre ganger vantro; noen ganger oppriktig og andre ganger hyklersk; noen ganger god og from og andre ganger råtne og korrupte. Dermed blir en person som stedet for sitt bosted. Migrasjonen av en person fra et land med vantro og banning til en av tro og sannsynlighet er et uttrykk for omvendelse og at han vender seg bort fra ulydighet og perversjon til tro og lydighet. Dette er helt til oppstandelsens dag. "[81]





4. Man må flykte fra forfølgelse og undertrykkelse. Dette skal regnes som en av de mange velsignelsene fra Allah som han har gitt sin lisens, til den som frykter for seg selv og sin egen sikkerhet, for å gå og finne en helligdom for seg selv. Den første som gjorde dette var Abraham, som, da han ble truet av sitt eget folk, sa: (1 vil emigrere for min Herres skyld), (29:26), og, (1 går til min Herre, Han skal veilede meg), (37:99). Så var det Moses: (Så han slapp derfra våken og fryktet for sitt liv og sa: "Min herre red mig fra disse undertrykkerne"), (28:21). [82]





5. I epidemitider ble folk pålagt å forlate byen og forbli i innlandet til trusselen om sykdom hadde passert. Unntaket fra dette er i tider med pest. [83]





6. Hvis man frykter for sikkerheten til familien eller sikkerheten til eiendommen sin, må han også flykte, siden sikkerheten til ens eiendeler er som sikkerheten til personen. [84]





Endelig er migrasjon, som noe annet, i første omgang et spørsmål om intensjon, for profeten (fred være med ham) sa: "Faktisk handlinger er bare med en intensjon, og hver vil bli belønnet i henhold til hans intensjon. Så hvis mål er å migrere for Allah og Hans sendebud, hans migrasjon er for Allah og Hans sendebud, og hvis mål er å migrere til noen verdslige gevinster eller å ta hånden på en kvinne i ekteskap, hans migrasjon er til det han har søkt. " [85]





Å Allah, vær så snill å godta min hijrah og vis bort mine synder



Nye innlegg

ET BUDSKAP FRA EN MUS ...

ET BUDSKAP FRA EN MUSLIM FORKENDER TIL EN KRISTEN PERSON

DYD AV Å FASTE SKS DA ...

DYD AV Å FASTE SKS DAGER MED SHAVAL

Førti hadither av Ima ...

Førti hadither av Imam Nawawi

SPØRSMÅL OM SEX OG IN ...

SPØRSMÅL OM SEX OG INTIMITETSPROBLEMER FIKK SVAR 1 (ISLAMSK UTSIKT)