Artikler

Ja, Allah er Gud. Han er Allah, den eneste og eneste. Han er den samme som Gud tilbad i den jødiske og kristne tro og er gjenkjennelig som sådan. Over hele kloden og gjennom historien har mennesker av alle trosretninger og troer vendt seg mot Gud, eller en øverste guddom, universets Skaper. Han er Allah. Allah er Gud. Gud Skaperen. Gud opprettholdere.





Ordet Gud er stavet og uttalt annerledes på mange språk: franskmennene kaller ham Dieu, spanskene, Dios og kineserne omtaler Den ene Gud som Shangdi. På arabisk betyr Allah den En sanne Gud, verdig all underdanighet og hengivenhet. Jødiske og kristne arabere omtaler Gud som Allah, og han er den samme sanne Gud som det refereres til i den bibelske delen,





 “Hør Israel, Herren din Gud er en”. (5. Mosebok 6.4 og Markus 12.29)





I alle tre monoteistiske religioner (jødedom, kristendom og islam) er Gud og Allah de samme. Når du stiller spørsmålet: Er Allah Gud, er det imidlertid like viktig å forstå hvem Allah ikke er.





Han er ikke en mann, og er heller ikke en eterisk ånd, derfor når muslimer snakker om Allah, er det ikke noe begrep om en treenighet. Han ble ikke født eller tigger, derfor har han ikke sønner eller døtre. Han har ikke partnere eller underlinger; derfor er det ingen demi guder eller mindre guder som er iboende i begrepet Allah. Han er ikke en del av sin skapelse, og Allah er ikke i alt og alt. Følgelig er det ikke mulig å bli allahlike eller oppnå allahhood.





“Si (O Muhammad): Han er Allah, som er en. Allah, den selvforsynende mester. Han begynner ikke, og han ble ikke født; og det er ingen som er lik eller kan sammenlignes med ham. ” (Koranen 112)





Koranen, Guds veiledningsbok for hele menneskeheten ble avslørt på arabisk; derfor kan ikke-arabisk høyttalere bli forvirret om terminologi og navn. Når en muslim sier ordet Allah, snakker han om Gud. Gud den øverste, Gud den storslåtte, Gud den allmektige. Skaperen av alt som eksisterer.





”Han har skapt himlene og jorden i sannhet. Han skal være høyt over alle de forbinder som partnere med ham. ” (Koranen 16: 3)





Muslimer tror at islam er Guds endelige budskap til menneskeheten, og de tror at Gud ga Torah til profeten Moses da han ga evangeliet til profeten Jesus. Muslimer mener at jødedommen og kristendommen, i deres uberørte former, var guddommelige religioner. Faktisk er en av leietakerne til islam å tro på alle Guds avslørte bøker. Profetene om islam inkluderer de samme profetene som er til stede i jødiske og kristne tradisjoner; de kom alle til sitt folk med det samme budskapet - å anerkjenne og tilbe den ene Gud. 





“... var du vitner da døden nærmet seg Jakob? Da han sa til sønnene sine: 'Hva vil du tilbe etter meg?' De sa: 'Vi skal tilbe din Gud, fedrenes Gud, Abraham, Ismael og Isak, en Gud, og vi underkaster oss ham (i islam).' (Koranen 2: 133)





Muslimer elsker og respekterer alle Guds profeter og budbringere. Imidlertid mener muslimer at Koranen inneholder det eneste Gudsbegrepet som ikke er blitt besatt av menneskeskapte ideer og avgudsdyrkende praksis.





Han, Allah / Gud gjorde det veldig tydelig i Koranen at Han hadde sendt budbringere til alle nasjoner. Vi vet ikke alle navnene eller datoene; vi kjenner ikke alle historiene eller ulykkene, men vi vet at Gud ikke opprettet en eneste person og deretter forlot ham. Guds budskap om barmhjertighet, kjærlighet, rettferdighet og sannhet ble gjort tilgjengelig for hele menneskeheten.





“Og sannelig, vi har sendt en budbringer (som proklamerer) blant hvert samfunn eller land,” tilber Allah (alene), og unngår alle falske guddommer ... ”. (Koranen 16:36)





"Og for hver nasjon er det en budbringer ..." (Koranen 10:47)





I tusenvis av år har menneskeheten levd og døde over hele denne jorden. Hver gang en kvinne ser mot himmelen på jakt etter en Skaper, henvender hun seg til Allah. Hver gang en mann begraver ansiktet i hendene og ber om barmhjertighet eller lettelse, ber han Allah. Hver gang et barn krager seg fryktelig i et hjørne, søker hjertet hans etter Allah. Allah er Gud. Når en person er takknemlig for den lyse nye dagen, eller det kjølige forfriskende regnet, eller vinden som hvisker i trærne, er han eller hun takk til Allah, takk til Gud.





Mennesket har tatt Guds renhet og blandet det sammen med ville forestillinger og rare overtro. Gud er ikke tre, han er en. Gud har ikke partnere eller tilknyttede selskaper; Han er alene i sin majestet og i sin herredømme. Det er ikke mulig å bli gudeliknende fordi det ikke er noe som kan sammenlignes med Gud. Gud er ikke en del av sin skapelse; Han er utenfor det. Han er den første, og den siste. Gud er Allah, den Barmhjertige.





"... Det er ingenting som ham ..." (Koranen 42:11)





"Og det er ingen som er lik eller kan sammenlignes med ham." (Koranen 112: 4)





“Han er den første (ingenting er foran ham) og den siste (ingenting er etter ham), den høyeste (ingenting er over ham) og den nærmeste (ingenting er nærmere enn ham). Og han er alt som er kunnskap om alt. ” (Koranen 57: 3)





Allah er Gud. Han er den du vender deg til i din behovstid. Han er den du takker når miraklene i dette livet blir tydelige. Allah er et ord som inneholder mange lag med mening. Det er navnet på Gud (universets herre) og det er grunnlaget for religionen til islam. Han er Allah, den som er verdig all tilbedelse.





Han er opphavsmannen til himmelen og jorden. Hvordan kan han få barn når han ikke har noen kone? Han skapte alle ting, og han er alt som vet. Slik er Allah, din Herre! La ilaha illa Huwa (ingen har rett til å bli tilbedt, men han), skaperen av alle ting. Så tilbe ham (alene), og han er bobestyrer, disposer for saker, verge over alle ting. Ingen visjoner kan fatte ham, men hans grep er over all visjon. Han er den mest subtile og høflige, godt kjent med alle ting. ” (Koranen 6: 101-103)





På det arabiske språket kommer ordet for Gud (Allah) fra verbet ta'allaha (eller ilaha), som betyr "å bli tilbedt". Dermed betyr Allah den som fortjener all tilbedelse. 





Allah er Gud, skaperen og opprettholderen av verden, men forskjeller og forvirringer oppstår fordi det engelske ordet er i stand til å bli gjort flertall som i guder, eller endre kjønn, som i gudinne. Dette er ikke tilfelle på arabisk. Ordet Allah står alene, det er ingen flertall eller kjønn. Bruken av ordene Han eller Ham er bare grammatisk og indikerer på ingen måte at Allah har noen form for kjønn som er forståelig for oss. Allah er unik. På det arabiske språket er hans navn uforanderlig. Allah beskriver seg selv for oss i Koranen:





“Si (O Muhammad), han er Allah, den. Allah-us-Samad (Den selvforsynt mesteren, som alle skapninger trenger, hverken spiser eller drikker han). Han begynner ikke, og han ble ikke født; Og det er ingen som er lik eller kan sammenlignes med ham. ” (Koranen 112)





Dette korte kapittelet i Koranen er kjent som kapittelet om renhet, eller oppriktighet. Med bare noen få korte ord oppsummerer det det islamske trossystemet; at Allah eller Gud er en. Han er alene i sin majestet; Han er alene om sin allmakt. Han har ingen partnere eller tilknyttede selskaper. Han var der i begynnelsen, og han vil være der til slutt. Gud er en. Noen kan spørre: 'Hvis Gud er en, hvorfor bruker Koranen da ordet Vi?'





På det engelske språket forstår vi bruken av det kongelige “vi”, eller den grammatiske konstruksjonen kjent som det majestetiske flertall. Mange andre språk bruker denne konstruksjonen inkludert arabisk, hebraisk og urdu. Vi hører medlemmer av forskjellige kongelige familier eller æresmedlemmer bruke ordet vi, som i “vi forordner”, eller “vi blir ikke underholdt”. Det indikerer ikke at mer enn en person snakker; snarere betegner den fortreffeligheten, kraften eller verdigheten til den som snakker. Når vi har dette konseptet i bakhodet, er det åpenbart at det ikke er noen mer verdige å bruke de kongelige vi enn Allah - Gud.





"(Dette er) en bok, som vi har åpenbart for deg (O Muhammad) for at du kan føre menneskeheten ut av mørket til lys (av troen på Allahs enhet) ..." (Koranen 14: 1)





"Og faktisk, vi har hedret Adams barn, og vi har båret dem på land og sjø, gitt oss lovlige gode ting og foretrukket dem fremfor mange av dem som vi har skapt med en markant preferanse." (Koranen 17:70)





“Og hvis vi vil, kunne vi helt sikkert fjerne det vi har avslørt for deg (dvs. denne Koranen). Da ville du ikke finne noen beskytter for deg mot oss i så måte. ” (Koranen 17:86)





“O menneskeheten! Hvis du er i tvil om oppstandelsen, så har vi sannelig skapt deg (dvs. Adam) av støv ... ”(Koranen 22: 5)





Respektert islamsk lærde på 1200-tallet, Sheikh al Islam Ibn Taymiyyah sa at, “Hver gang Allah bruker flertall for å referere til seg selv, er det basert på respekten og æren han fortjener, og på det store antallet av hans navn og attributter , og på det store antallet av hans tropper og engler. ”





Bruken av ordene vi, nahnu eller sannelig vi, inna, indikerer på ingen måte at det er mer enn en gud. De har ingen korrelasjon i det hele tatt med begrepet treenighet. Hele grunnlaget for den islamske religionen hviler på troen på at det bare er én Gud, og Muhammad er hans endelige budbringer.





“Og din gud er en Gud; det er ingen som har rett til å bli tilbedt, men han, den mest vellykkede, den barmhjertige. ” (Koranen 2: 163)





Misinformerte mennesker omtaler noen ganger Allah som en moderne tolkning av en eldgamle månegud. Denne grove feiloppstillingen av Allah er ofte kombinert med merkelige, uberettigede påstander om at profeten Muhammed, kanskje Guds nåde og velsignelser er over ham, gjenoppsto denne guden og gjorde ham til samlingspunktet for religionen til islam. Dette er kategorisk usant. Allah er Gud, den eneste og den barmhjertige. Allah er Abrahams Gud, Moses 'Gud og Jesu Gud.





"Det er ingen gud utenom Allah (ingen har rett til å bli tilbedt, men Allah, den ene og den eneste sanne Gud, som hverken har en kone eller en sønn). Og faktisk, Allah er den Allmektige, den Aller kloke ." (Koranen 3:62)





Det er veldig lite kjent om arabernes religion før profeten Abraham. Det er liten tvil om at araberne feilt med tilbedelse av avguder, himmelske kropper, trær og steiner, og at noen av deres avguder til og med hadde dyreegenskaper. Selv om en rekke mindre guder over den arabiske halvøya kan ha blitt assosiert med månen [1], er det ingen bevis for at araberne noensinne tilbad en månegud over andre guder.





På den annen side er det bevis på at solen, konstruert som en feminin gud, ble tilbedt i hele Arabia. Sola (Shams) ble hedret av flere arabiske stammer med både helligdommer og avguder. Navnet Abdu Shams (solens slave) ble funnet i mange deler av Arabia. I Nord var navnet Amr-I-Shams, "man of the Sun" vanlig, og navnet Abd-al-Sharq "slave av den opphøyende" er bevis for tilbedelse av den stigende solen. [2]





En av profeten Muhammeds onkler fikk navnet Abdu Shams, så til var mannen som fikk kallenavnet Abu Hurairah, en kjent islamsk lærd fra den første generasjonen muslimer. Da Abu Hurairah konverterte til islam, skiftet profeten Muhammad navn til Abdur-Rahman (slav av de barmhjertige).





Muslimer tror med full sikkerhet at Allah siden skapelsens begynnelse har sendt profeter og budbringere for å veilede og lære menneskeheten. Derfor var menneskets opprinnelige religion underkastet Allah. De første araberne tilbad Allah, men etter hvert ble tilbedelsen deres ødelagt av menneskeskapte ideer og overtro. Årsaken til dette er innhyllet i tidens tåker, men de kan ha falt i praksis med avgudsdyrkelse på omtrent samme måte som folket til profeten Noah.





Etterkommere av profeten Noah var ett samfunn, og trodde på Allahs enhet, men forvirring og avvik snek seg inn. Rettferdige menn prøvde å minne folket om sine forpliktelser overfor Allah, men tiden gikk og Satan så en mulighet til å føre folket på villspor. Da de rettferdige mennene døde, foreslo Satan folket at de skulle bygge statuer av mennene for å hjelpe dem å huske sine forpliktelser overfor Allah. 





Folket bygde statuer i sine møteplasser og i sine hjem, og Satan lot dem være i fred til alle hadde glemt grunnen til at statuene eksisterte. Mange år senere dukket den sluke Satan opp blant folket igjen, denne gangen antydet at de tilber gudene direkte. En autentisk fortelling om profeten Muhammed, kan Guds nåde og velsignelse være over ham, oppsummerer begynnelsen av avgudsdyrkelse på følgende måte.





"Navnene (på avgudene) tilhørte tidligere noen fromme menn fra folket i Noah, og da de døde inspirerte Satan folket sitt til å forberede og plassere avguder på de stedene de pleide å sitte og kalle disse avguder med navn. Folket gjorde det, men avguderne ble ikke tilbedt før disse menneskene (som tok initiativ til dem) hadde dødd og idolenes opprinnelse var blitt uklar, hvorpå folk begynte å tilbe dem. "[3]





When prophet Abraham and his son Ishmael rebuilt the Holy House of Allah (the Kaba) most of the Arabs followed his example and returned to the worship of the One God, however as time passed the Arabs fell into their old habit of worshipping idols and demi-gods.  There is little doubt and much evidence to suggest that in the years between Prophets Abraham and Muhammad the religion of Arabian Peninsula came to be dominated by idol worship.





Hver stamme eller husholdning hadde graverte bilder og statuer, araberne trodde på seere, brukte skillingspiler for å forutsi fremtidige hendelser og utførte dyreoffer og ritualer i navnet til deres idoler. Det sies at Noahs hovedidoler ble funnet gravlagt i området i dagens Jeddah, Saudi-Arabia og distribuert blant de arabiske stammene [4]. Da profeten Muhammed kom triumferende tilbake til Mekka, inneholdt Kaba [5] mer enn 360 forskjellige idoler.





De mest kjente avguder som fantes i det islamske Arabia før, var kjent som Manat, al Lat og al-'zza. [6] Det er ingen bevis som forbinder noen av disse avgudene med månegudene eller månen. Araberne tilbad disse avgudene og ba dem om forbønn. Allah avviste denne falske avgudsdyrkelsen.





"Har du da vurdert al-Lat og al-'Uza (to avguder fra de hedenske araberne). Og Manat (et annet idol fra de hedenske araberne), den andre tredjedelen? Er det for deg hannene og for ham hunnene? Dette er virkelig en urettferdighet som er mest urettferdig! De er bare navn, som du har navngitt, du og dine fedre, som Allah ikke har sendt ned noen autoritet for. De følger bare en gjetning og det de selv ønsker, mens det sikkert har kommet til dem Veiledning fra deres Herre! " (Koranen 53: 19-23)





Midt i den overveldende hedenskapen og polyteismen påkalte de islamske araberne aldri en månegud som en øverste guddom, det er faktisk ingen bevis for at de noen gang ba på en månegud. For generasjon etter generasjon mistet de ikke troen på en øverste hersker av universet (selv om de mesteparten av tiden hadde feil begrep om tro på Allah). De var klar over hans velsignelser og hans straff og trodde på en dommedag. Tidens poeter refererte regelmessig til Allah.





An-Nabigha As-Zubiani, en kjent dikter fra 500-tallet f.Kr., sa: "Jeg tok en ed og la ingen tvilmargin for hvem som ellers kan støtte mennesket, foruten Allah, og Zuhair Ibn. Abi. Solma bekrefter sin tro i dommedagen ved å si ”Gjerningene er registrert i rullen som skal presenteres på dommedagen; Hevn kan også tas i denne verden. "Koranen vitner også om at de før islamske araberne var klar over Allah - Gud - den ene.





"Hvis du skulle spurt dem" Hvem har skapt himmelen og jorden og utsatt solen og månen? "De vil sikkert svare:" Allah. "Hvordan avviker de (som polyteister og vantro)? Allah utvider bestemmelsen som Han vil av sine slaver, og begrenser det for hvem (Han vil). Sannelig, Allah er alt som er kjent for alt. Hvis du skulle spørre dem: "Hvem sender vann (regn) fra himmelen og gir liv dermed til jorden etter dens død? "De vil sikkert svare:" Allah. "Si:" Alle lovsangene og takkene til Allah! "Nei! De fleste av dem har ingen mening." (Koranen 29: 61-63)



Nye innlegg

DYD AV Å FASTE SKS DA ...

DYD AV Å FASTE SKS DAGER MED SHAVAL

Førti hadither av Ima ...

Førti hadither av Imam Nawawi

SPØRSMÅL OM SEX OG IN ...

SPØRSMÅL OM SEX OG INTIMITETSPROBLEMER FIKK SVAR 1 (ISLAMSK UTSIKT)

30 TIPS FOR Å FORBERE ...

30 TIPS FOR Å FORBEREDE DEG TIL RAMADAN I SHABAN